- Fine Art: greyscale, Gamma 2,2.
- UV-print: sort/hvid rgb
Denne vejledning er hovedsageligt henvendt til professionelle, der ønsker at vinde de sidste procenter i forhold til printkvaliteten.
Ved Illux arbejder vi meget seriøst med farvestyring. Vi bygger alle vores farveprofiler til vores printere selv, så vi løbende kan optimere dem og holde dem opdateret i forhold til potentielle små udsving i eksempelvis blæk eller materialer.
Hvilket filformat?
Vores hjemmeside tager imod filformaterne jpg, tif, png og pdf.
Som udgangspunkt anbefaler vi jpg i den højeste kvalitet. Jpg-filer giver samme gode kvalitet som tif, men jpg-formatet fylder mindre, og det er så godt som umuligt at se forskellen.
Arbejder du helst med raw og tiff bør jpg-filer først bruges som sidste trin inden afsendelse til print. Hvis man redigerer en jpg-fil og gemmer den igen, sker der et kvalitetstab. Man bør arbejde i tif 16 bit indtil man har en fil klar til print, så kan den gemmes i jpg i højeste kvalitet. Hvis der skal ændres i filen, går man tilbage til tiff-filen og gør det dér, og gemmer en ny jpg når man er færdig. PNG bør kun anvendes hvis man ikke har filen i et andet format, da der ofte er problemer med at integrere en brugbar farveprofil i dette format.
Hvilken opløsning/dpi?
Som udgangspunkt anbefaler vi, at du leverer dine filer i 300 dpi. Men du kan også nøjes med 150 dpi i langt de fleste tilfælde. Det er kun ved Fine Art Print i små størrelser op til ca. 50x50 cm at du typisk vil kunne se en forskel på 150 dpi og 300 dpi, og her vil det endda også være vanskeligt at se forskel.
Hvilket farverum?
Vores printersoftware kan håndtere de mest gængse farverum, men vi anbefaler enten Adobe RGB eller sRGB, da det er disse to farverum vi laver løbende test med.
Hvilket af de to RGB farverum, man skal vælge, afhænger af ens udgangspunkt og hvad man normalt arbejder med. Er ens udgangspunkt eksempelvis RAW filer og man vil have det størst mulige farverum i billedfilen, skal man vælge Adobe RGB. Ligger filen allerede i sRGB eller det er dette farverum man normalt arbejder med, anbefaler vi, at det bliver i dette, medmindre det drejer sig om billeder med hudtoner, disse bliver mest naturtro med Adobe RGB Der er INGEN grund til at anvende f.eks. ProRGB, da ingen skærme kan vise dette farverum og man således sidder og redigerer farver man ikke kan se, hvilket kan give et uventet resultat. Sort/hvide billeder til Uv-print leveres som sort/hvid rgb – ikke greyscale.
Sort/hvide billeder til Fine Art print kan med fordel leveres i greyscale, Gamma 2,2.
Grafik leveres oftest i CMYK; her anbefaler vi "Europe General Purpose 3" indstillingerne i Adobe Photoshop, med Euroscale coated v.2 som CMYK profil.
OBS: Hvis du uploader filen i CMYK til vores hjemmeside, så vil farverne på preview-billedet online kunne variere fra det du ser i eksempelvis Photoshop.
RGB eller CMYK?
Det virker måske modstridende at vi anbefaler at få billeder i RGB farver når storformatprintere som vores printer med CMYK-farver. Grunden til dette er, at farverummet på moderne storformatprintere som vores er væsentlig større end den normale CMYK standard, der eksempelvis opleves ved offset tryk. Det skyldes både selve pigmenteringen i vores CMYK farver og at vores printere printer med 2 ekstra CMYK farver, som er Light Magenta og Light Cyan. Vores erfaring er derfor, at når der er tale om billeder, får man det bedste resultat ved at printe ud fra RGB farver frem for at gå efter den laveste fællesnævner og konvertere filen til CMYK inden print.
Er din skærm farvekalibreret?
For at få den bedste lighed mellem skærm og print, er det vigtigt, at din skærm er farvekalibreret. Ved Illux benytter vi produktet i1Display Pro fra firmaet x-rite til dette. Produktet kan købes på nettet til ca. 1.900 kr. inkl. moms.
Vær opmærksom på at man ikke kan kalibrere en dårlig skærm, så den bliver god, man kan forbedre de fleste skærme, men en god skærm er det bedste udgangspunkt for et godt resultat.
For at sikre at lysniveauet på din skærm matcher resultatet på print bedst muligt, anbefaler vi, at du indstiller din skærm til 120 nits (cd/m2), hvis printet skal ses indendørs og lidt højere, hvis det ses i sollys.
Hvilket hvidpunkt og hvilken farvetemperatur?
For at kunne sammenligne farver mellem skærm og print skal man bestemme sig for, hvilken lyskilde man vil se printet i og hvilken farvetemperatur denne lyskilde har, og ud fra dette indstille sin skærms hvidpunkt.
Man måler farvetemperaturen i Kelvin (K) der er en skala fra 0 til 10.000. Varme/rødlige lyskilder som gløde- og sparepærer er ca. 2.800K, mens lyset en overskyet dag kan være over 7.000K, hvilket giver et koldt/blåligt lys.
Vores profiler er bygget op ud fra et hvidpunkt/farvetemperatur på 5.000 Kelvin (D50). Det vil sige, at hvis skærmen er indstillet med hvidpunktet D50 og printet bliver belyst med en lyskilde med en farvetemperatur på 5.000 Kelvin, vil farverne passe bedst.
Farvetonen i et print vil ændre sig alt efter hvilken lyskilde, man ser printet i, hvorimod farverne på en skærm kun vil ændre sig marginalt, da skærmen er bagbelyst. Det betyder typisk, at hvis man sammenligner print og en skærm, indstillet til D50, i et rum uden dagslys, hvor lyskilden er et meget varmt lys som eksempelvis gløde- eller sparepærer, vil printet virke varmere og mere rødligt end skærmen, mens hvis man sammenligner det en dag med dagslys, der kommer ind i lokalet med kelvin på eksempelvis 6500K, vil printet virke en anelse koldere end skærmen.
Vi anbefaler, at du indstiller din skærm så den passer med at printet ses i dagslys. Dette gøres ved at indstille hvidpunktet mellem 5.000 og 6.500 Kelvin (D50-D65), med det for øje, at D50 vil være det ”korrekte” for at følge printstandarden, og svarer til at printet skal ses i dagslys kl. 12 på en skyfri dag, eller alternativ det der svarer til halvt indendørslys og halvt normalt dagslys, hvorimod rent normal dagslys nærmere vil svare til D65.